Hoe maak je een brandbook? Quinten 9 september 2022

Hoe maak je een brandbook?

hoe maak je een brandbook

Wist je dat alle betekenisvolle merken een inspirerend brandbook hebben? In deze blog vertellen wij je alles wat je moet weten over het maken van een brandbook! Een brandbook zorgt voor beleving van je merk en wordt gebruikt om werknemers en partners te inspireren en enthousiast te maken. Lees hieronder waarom een brandbook zo belangrijk is en hoe je het kan creëren?

Wat is een brandbook?

Deze vraag is eigenlijk heel makkelijk te beantwoorden! Een brandbook beschrijft jouw merk en dit wordt gedaan in zowel woord als beeld. Na het lezen van jouw brandbook moet het voor iedereen duidelijk zijn waar jouw merk voor staat. In het boek worden eigenlijk alle belangrijke elementen verzamelt die samen een inspirerend en sturend document zijn. Hieronder hebben wij een aantal belangrijke elementen op een rijtje gezet:

       Wat wil je als merk bijdragen?

       Waar geloof je als merk in?

       Welke waarden zijn voor jouw merk belangrijk?

Kortom: De visie en missie moet duidelijk zijn voor iedereen die met jouw merk samenwerkt of gaat samenwerken.

Waarom is een brandbook essentieel?

Een brandbook is de perfecte uitkomst om een compleet beeld te schetsen van jouw merk. Door dit uit delen aan je eigen personeel en partners, zullen zij zich identificeren met je merk en kunnen zij oprecht trots zijn op het merk. Door exact de juiste woorden en beelden te gebruiken zal jouw brandbook krachtige en inspirerende energie bevatten. Dit laat huidige partners blijven en nieuwe partners inspireren. 

Hoe creëer je een brandbook?

We kunnen er kort over zijn! Een brandbook is een absolute must-have voor het creëren van een merkidentiteit en merkbeleving. Tijdens het creëren van het brandbook moeten deze aspecten met elkaar in balans zijn. Zo ziet iedereen dat wat jouw merk geeft en waar jouw merk voor staat, wordt ervaren in alles wat jouw merk doet. Een combinatie van de merkbelofte, het verhaal en de tone of voice zorgt voor een totaalbeleving.

Waar moet een brandbook aan voldoen?

Het opstellen van een missie, visie en belangrijke kernwaarden zorgt voor begrip bij medewerkers en klanten. Bij het maken van jouw brandbook, is het belangrijk dat je onderstaande aspecten zo goed mogelijk beschrijft:

·      Kernwaarden: Waar staat jouw merk voor?

·      Merkessentie: Wie is jouw merk?

·      Missie: Waarom doet jouw merk dit?

·      Visie: Waar staat jouw merk in de toekomst?

·      Doelgroep: Voor wie is jouw merk?

·      Onderscheidend vermogen: Hoe onderscheidt jouw merk zich van concurrenten?

Een brandbook voor je klanten en medewerkers

Als jij niet duidelijk voor ogen waar jouw merk voor staat? Dan is het heel lastig om dit naar jouw klanten en medewerkers over te brengen. Met een brandbook geef je medewerkers en klanten een kijkje in het ‘brein’ van jouw merk. Het is dan ook van groot belang dat je goed communiceert met medewerkers en transparant bent. In een brandbook laat je zien waar je merk voor staat en waarom je doet wat je doet.

Wist je dat de kleuren van jouw logo mede zorgen voor de huisstijl van het brandbook? Het begin van jouw merk begint met een professioneel logo!

verkopen op bol.com
Start vandaag nog
met domineren!
Een team van professionals staat voor je klaar.
Write a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *