Waarom is de combinatie van SEO en SEA zó belangrijk? Quinten 23 maart 2023

Waarom is de combinatie van SEO en SEA zó belangrijk?

SEO vs SEA

Steeds vaker krijgen we de vraag waarom het zó belangrijk is om zowel in SEO als SEA te investeren. Het antwoord is dat SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) los van elkaar staande onderdelen zijn binnen zoekmachine marketing. Echter is toch ontzettend belangrijk om deze zo in te stellen dat ze elkaar versterken. Nieuwsgierig naar je hoe je dit kunt doen? Lees dit in deze blog!

Wat is SEO (Search Engine Optimization)?

SEO zorgt ervoor dat jouw webshop zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten en zorgt ervoor dat jouw website goed vindbaar is. Zo is SEO bedoeld om volledig GRATIS en op een langere termijn bezoekers naar je website te trekken en meer leads te genereren. Dit is dan ook de reden dat het bij SEO veelal 6 tot 7 maanden duurt voordat je duidelijk resultaten ziet.

Je moet namelijk aan de gestelde eisen van Google voldoen om hoger te komen in de zoekresultaten. Hierdoor zal Google je vertrouwen en wordt de vindbaarheid van jouw website verbeterd.

Wat is SEA (Search Engine Advertising)?

SEA is echter een betaalde tool waarmee je de vindbaarheid van jouw website verhoogt. Zo maak je advertenties die doorlinken naar de pagina’s van jouw website, waardoor veelal tussen de eerste vier zoekresultaten komt te staan. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 70% van alle bezoekers niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten. Door het gebruik van SEA (advertenties) zul je keer op keer bovenaan de zoekresultaten verschijnen en is het een razendsnelle manier om de vindbaarheid van jouw webshop te verhogen.

Wat zijn de overeenkomsten van SEO en SEA?

Bij beide tools is het doel om meer verkeer op jouw website te krijgen, om vervolgens het aantal verkopen te zien stijgen. Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren zijn beiden zeer effectief.

Betere vindbaarheid door SEO en SEA te combineren

De verschillen zijn hoogstwaarschijnlijk vrij duidelijk, maar nu ben je vast benieuwd naar wat het effect is van deze twee tools. Het is namelijk van groot belang om SEO en SEA te combineren, want dat zorgt voor een aantal belangrijke voordelen. Benieuwd naar hoe je SEO en SEA perfect kunt combineren? Lees hieronder verder!

1: Het geeft waardevolle inzichten

Bij SEO wordt vaak gedacht aan zoekwoordenonderzoek en dat is niet gek. Het is namelijk van groot belang om de juiste zoekwoorden te vinden en deze in de tekst te verwerken. Het is hierbij belangrijk om te onthouden dat SEO echt bedoeld is voor de lange termijn, en dat het gebruik van advertenties al in een eerder stadium belangrijke inzichten kan geven. Gebruik dus een SEA campagne om sneller inzichten te krijgen in de gebruikte zoekwoorden en het resultaat daarvan. Door dit te doen kun je uiteindelijk de SEO effectiever inrichten.

2: Je creëert goede content

Met SEO-optimalisatie versterk tevens de SEA, want goede SEO content maken de advertentiecampagnes des te sterker. Probeer dan ook verschillende teksten te testen om te kijken welke teksten door Google hoger worden geplaatst. Het samenvoegen van deze uitkomsten kan vervolgens zorgen voor een beter doorklikpercentage, wat automatisch kan resulteren in een hogere conversie.

3: Optimaliseert alle pagina’s

Google voert kwaliteitsscores uit, waardoor het optimaliseren van pagina’s een essentieel onderdeel is. Bij een kwaliteitsscore wordt gekeken naar zoekwoorden, bestemmingspagina’s en advertenties. Hierbij moet het zoekwoord en de landingspagina overeenkomen. Dit heeft dan ook grote invloed op het bepalen van je plek in de Google en de kosten per klik voor SEA.

Wil jij meer verkeer op jouw website krijgen en meer leads genereren? Neem dan contact op met de experts van Listingboost om de vindbaarheid van jouw website te verhogen!

Write a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *